logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۹۶۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رنجِ بیماری؛

بیمه دردِ بیماران را دوا نمی‌کند

بیمه-دردِ-بیماران-را-دوا-نمی‌کند
با اینکه بیمه‌های درمانی تامین‌کننده بخشی از هزینه بیماران هستند اما گاهی روندی که برای بازپرداخت هزینه صرف شده در روند درمان توسط بیمه‌های تکمیلی انجام می‌شود طولانی بوده و سبب رنجش خاطر بیماران می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ بیمه تکمیلی بیماران خاص و صعب‌العلاج راهی برای کاهش هزینه درمان است که سازمان بیمه‌های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت باید مد نظر داشته باشند تا تنها دغدغه بیمار مراحل درمان باشد نه هزینه‌های گزاف برای ویزیت پزشک و داروها که شامل بیمه نمی‌شود و دردی از بیمار درمان نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

بسیاری از بیماران بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت بوده و بعد از تهیه داروهای تجویزی باید به واحدهای خسارات متفرقه مدیریت‌های درمان تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت در استان خود مراجعه کنند تا مابه‌التفاوت سهم مورد تعهد این صندوق در مورد داروهای مشمول را دریافت کنند.

اما در برخی از موارد سیستم دچار قطعی است یا مشکلی در ارسال مدارک از جمله نبود کدرهگیری پذیرش بیمار و کدهای مربوط به جواب آزمایشات و سونوگرافی رخ می‌دهد.

صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، در دولت سیزدهم و در سازمان بیمه سلامت برای حمایت مؤثرتر از همه آحاد جامعه در برابر هزینه‌های بیماری‌های پرمخاطره و بیماری‌های مزمن تشکیل شده است. هر ساله اعتبار مشخصی در بودجه برای حمایت از این بیماران پیش‌بینی می‌شود و در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد.

بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش تأمین‌ اجتماعی نیز با معرفی و ارائه اطلاعات از سوی این سازمان، علاوه بر خدمات درمانی تأمین‌ اجتماعی؛ مشمول حمایت‌های مورد تعهد صندوق یادشده و کاهش سهم فرانشیز پرداختی هستند.

 

۶ هزار بیمار صعب‌العلاج تحت نظر بیمه قرار گرفتند

 در این راستا امیرعباس حراجی‌علمداری مدیر درمان تأمین اجتماعی استان زنجان در مصاحبه‌ای که با یکی از خبرگزاری‌ها داشت اظهار کرد: ۶ هزار نفر از بیماران خاص تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در استان زنجان قرار گرفتند و هدف از این اقدام استفاده از تسهیلات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان‌دار است تا از این خدمات بتوانند بهره‌مند شوند و روند درمان خوبی پیش‌رو داشته باشند.

وی با بیان اینکه بسته خدمات درمانی شامل پیوند کلیه و کبد از ابتدای سال ۱۴۰۳، دیابت، اسکیزوفرنی، سرطان سینه و MS مورد بازبینی شده است، افزود: سازمان تأمین اجتماعی طبق آخرین دستورالعمل‌های پزشکی، خدمات درمانی و دارویی برای بیماران را در نظر گرفته است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان اضافه کرد: در این میان در کشور و حوزه سلامت تأمین اجتماعی پوشش بیمه‌ای خدمات توان‌بخشی شامل گفتاردرمانی، کاردرمانی و روان‌درمانی ویژه بیماران اوتیسم در نظر گرفته شده تا بیماران بتوانند استفاه لازم از خدمات فوق را داشته باشند.

جراحی علمداری ابراز کرد: بیماران خاص شامل هموفیلی، تالاسمی، بیماران MS، پیوند کلیه و بیماران مبتلا به سرطان در سازمان تأمین‌اجتماعی با هدف کاهش هزینه و بار مالی پرداخت از جیب این بیماران برایشان خدمات در نظر گرفته شده است. بسته خدمات درمانی پیوند کلیه و کبد از ابتدای سال ۱۴۰۳، دیابت، اسکیزوفرنی، سرطان سینه و MS مورد بازبینی مجدد قرار گرفته و سازمان تأمین‌اجتماعی منطبق با آخرین دستورالعمل‌های پزشکی، خدمات دارویی و درمانی ویژه برای بیماران فوق را در نظر گرفته است.

تأخیر در پرداخت هزینه‌های آزمایشگاهی بیماران درست نیست

در این راستا امیر احمدی یکی از بیماران سرطانی که بیماری وی جزو بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج است اظهار کرد: هزینه پذیرش بیماران توسط دکتر در مطب انجام می‌شود و هر کدام زمانی که به پزشک مراجعه می‌شود تحت نظر پزشک قرار می‌گیرد تا اقدامات و داروهای لازم جهت احیای بیمار انجام شود.

وی با بیان اینکه در هر مراجعه به مطب پزشک هزینه حق ویزیت داده می‌شود که این جزو بیمه نیست و فرد در هر مراجعه باید مبلغی به عنوان ویزیت پرداخت کند و بیمه هم عهده‌دار این هزینه نیست افزود: از دیگر مشکلات بیماران درگیر بیماری‌های صعب‌العلاج هزینه‌های گران داروها است.

بیمار صعب‌العلاج با اشاره به اینکه باید در نظر داشت هر داروخانه‌ای این داروها را ندارد و زمانی که فرد برای گرفتن دارو اقدام می‌کند برخی داروها موجود نیست و اگر هم باشد شامل بیمه نمی‌شود و آزاد حساب می‌شود اضافه کرد: بیمه هزینه داروهای بیماران خاص را هم بیمه تقبل نمی‌کند و در جواب گفته می‌شود این قلم دارو شامل بیمه نیست و بیمه قراردادی نسبت به آن ندارد.

احمدی عنوان کرد: باید بیمه‌ها هزینه‌های مربوط به تهیه دارو را بر عهده گیرد و فرد بیمار مشکلات مربوط به بیمه و داروهای مربوط را نداشته باشد.

وی ادامه داد: انجام آزمایشات مختلف و سونوگرافی‌های رنگارنگ و ... هزینه‌هایی که در این میان با مراجعه به پزشک صرف می‌شود با تأخیر 6 ماهه یا بیشتر به حساب فرد بیمار واریز می‌شود.

بیمار صعب‌العلاج ابراز کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا هزینه‌های صرف شده زودتر برگشت داده شود و بیمار کمتر از یک ماه معطل واریزی‌های بیمه نباشد.

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بیماران خاص و صعب‌العلاج راهی درست برای پیمودن دوره درمان این بیماران است، با اینکه سازمان تأمین‌ اجتماعی و بیمه سلامت با در نظر گرفتن خدمات توان‌بخشی و درمانی کمک شایانی به بیماران خاص دارند اما باید بیمه‌های فوق در نظر داشته باشند هزینه ویزیت و داروهای این نوع بیماران نیز مد نظر قرار گیرد تا کمک مناسبی در روند درمان آن‌ها داشته باشند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر